Köpvillkor
Senast uppdaterad: 2 mars 2025
Dessa köpvillkor gäller vid köp av produkter via 3dfilament.nu. Genom att göra en beställning godkänner du dessa villkor. Vid köp till privatpersoner tillämpas konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen. Köparen måste vara myndig eller ha målsmans tillstånd.
- Giltighet: Dessa villkor gäller för köp av varor från 3dfilament.nu, som drivs av Serpbite AB.
- Målgrupp: Vid köp av privatpersoner gäller konsumentköplagen. Företagskunder omfattas av särskilda avtalsvillkor, där reklamationsrätten är begränsad enligt gällande regler.
- Plattform: Alla beställningar görs via vår webbplats 3dfilament.nu.
- Bekräftelse: En beställning blir bindande först när den har bekräftats skriftligen (t.ex. via e-post) innan leverans sker. Om en produkt inte finns i lager eller har utgått meddelas du detta, och beställningen genomförs då inte.
- Företagskunder: Vid beställning från företag utgör företaget det juridiska ombudet.
- Priser: Alla priser är aktuella vid beställningstillfället och inkluderar moms samt eventuella fraktavgifter. Priserna kan komma att ändras utan föregående meddelande.
- Prisjustering: Vi förbehåller oss rätten att justera priser fram till leveransdagen. Skulle en prisändring ske informeras du, varvid du har rätt att häva köpet skriftligen.
- Betalningsmetod: Betalning sker via direktkortbetalning med Stripe. När du genomför din betalning dirigeras du till en säker betalningssida där dina kortuppgifter hanteras i realtid.
- Förfall: Om betalningen inte genomförs inom den angivna tiden (enligt informationen i kassan) har vi rätt att hålla inne leveransen.
- Dröjsmål: Vid dröjsmål över 30 dagar efter förfallodatum kan vi häva köpet och utkräva dröjsmålsränta enligt lag samt, vid behov, skadestånd.
- Förbehåll: Produkterna förblir Serpbite AB:s egendom tills full betalning har mottagits.
- Vård: Tills äganderätten övergått åtar du dig att vårda produkterna så att de bibehålls i samma skick som vid köpet.
- Överlåtelse: Du får inte överlåta eller upplåta nyttjanderätten till produkter som ännu inte är fullt betalda.
- Leveransområde: Vi levererar endast inom Sverige.
- Fraktpartner: Alla beställningar skickas med PostNord.
- Lagerstatus: Lagerförda varor skickas normalt inom en arbetsdag med leverans inom 1–3 arbetsdagar från detta.
- Fraktavgift:
- För beställningar under 749 SEK tillkommer en fast fraktavgift på 99 SEK.
- Vid beställningar över 599 SEK erbjuds fri frakt.
- Spårbarhet: Alla våra försändelser är spårbara. När din beställning har skickats får du en leveransbekräftelse via e-post med spårningsinformation.
- Förseningar: Vid en leveransförsening på över 10 dagar, orsakad av oss, har du rätt att häva köpet genom att kontakta oss skriftligen utan extra kostnad.
- Ej utlösta paket: Om en vara inte kan utlämnas eller returneras på grund av att du inte varit tillgänglig vid leverans, kan en administrationsavgift samt faktisk fraktkostnad (uppgående till ca 395 SEK inkl. moms) tillkomma.
- Transportskador: Transportskador ska anmälas omedelbart till både oss och transportören (t.ex. PostNord). Dolda skador ska rapporteras inom skälig tid.
Garanti
- 100% nöjd kund-garanti: Om du som privatkund inte är nöjd med produktens kvalitet, kontakta oss omgående via e-post. Vid konstaterad kvalitetsbrist ersätter vi produkten utan extra kostnad (dock exklusive frakt, retur och eventuella rabatter).
- Tillverkarens garanti: Om tillämpligt följer även tillverkarens garanti.
Reklamation
- Privatkunder:
- Du har rätt att reklamera en produkt inom 3 år från mottagandet, enligt konsumentköplagen.
- Vid reklamation ska du kontakta oss inom 10 dagar från det att felet upptäcktes. Beskriv felet noggrant och inkludera dina orderuppgifter.
- Företagskunder:
- Företagskunder har ingen reklamationsrätt enligt gällande regelverk.
Ångerrätt och Retur
- Ångerrätt:
- Som privatperson har du enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit varan.
- Returvillkor:
- Produkten ska returneras i väsentligt oförändrat skick och ligga i sin originalförpackning.
- Om du vill byta en produkt rekommenderar vi att du gör en ny beställning och returnerar den gamla produkten.
- Returfrakten bekostas av kunden.
- Återbetalning sker inom 3–6 arbetsdagar efter att vi mottagit och godkänt returen.
- Företagskunder:
- För företag gäller ej ångerrätt eller öppet köp.
Vid händelser utanför vår kontroll (t.ex. naturkatastrofer, strejker, myndighetsbeslut eller uteblivna leveranser från underleverantörer) befrias Serpbite AB från sina leveransåtaganden under den period dessa händelser varar. Sådana händelser påverkar inte rätten att häva köpet om leveransen uteblir inom rimlig tid.
- Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.
- Serpbite AB ansvarar ej för fel, kostnader eller skador som uppstår till följd av användningen av en produkt, utöver vad som följer av gällande lag.
Serpbite AB
Organisationsnummer: 5594854464
Adress: Kratsbodavägen 53 Lgh 1201, 168 65 Bromma
E-post: info@3dfilament.nu